Od januára 2021 má ambulancia k dispozícií dve miestnosti. Zdravotnú starostlivosť poskytujú našim pacientom tri logopédky Mgr. Adriana Vigodová (prosím kontaktujte ju na tel.čísle 0948 446 352), Mgr. Radoslava Lizáková (prosím kontaktujte ju na tel. čísle 0951 632 341), a PhDr. Zuzana Vicenová (prosím kontaktujte ju mailom info@logopediastupava.sk). V Ambulancii nie je možné si vybrať, ku ktorému logopédovi budete chodiť. Logopédky priberajú nových pacientov podľa svojich kapacitných možností a takisto aj podľa svojej špecializácie. PhDr. Zuzana Vicenová sa venuje primárne deťom so symptomaticky narušeným vývinom reči a deťom s narušeným vývinom reči. Mgr. Adriana Vigodová sa venuje deťom s poruchami výslovnosti od 4. rokov, deťom so špecifickými poruchami učenia a takisto poskytuje klinicko logopedickú starostlivosť dospelým. Mgr. Radoslava Lizáková sa venuje ranej logopedickej intervencii u detí už od 2 rokov a aktívne realizuje edukáciu rodičov cez poskytovanie logopedických poradenstiev našitých priamo na mieru pre daného rodiča. Nakoľko sme sa v r. 2020 potýkali s kapacitnými ťažkosťami, rozhodli sme sa od januára 2021 pristúpiť k nasledovnému riešeniu: Do klinicko-logopedickej intervencie berieme len pacientov:
V lete 2020 sa udiali v ambulancii personálne zmeny. Logopédka Mgr. Jana Floreková odišla na materskú dovolenku, do nášho kolektívu sme prijali novú logopedičku Mgr. Lizákovú Radoslavu (odborný profil). Pacienti Mgr. Florekovej boli prerozdelení medzi Mgr. Vigodovú, PhDr. Vicenovú a Mgr. Lizákovú. Kvôli našim interným personálnym zmenám, ale aj kvôli zhoršenej epidemiologickej situácií sme mali v r. 2020 úplne naplnenú kapacitu ambulancie. Do klinicko-logopedickej starostlivosti sme mohli prijímať len málo nových pacientov, najčastejšie išlo o akútne stavy. V tejto situácií nám vyšlo Mesto Stupava v ústrety a ponúklo nám nový priestor, kde by sme mohli poskytovať logopedickú intervenciu. V lete 2020 sme sa preto venovali najmä zariadeniu nového priestoru, výrobe pomôcok, príprave diagnostických a terapeutických materiálov. Nová miestnosť sa nachádza na prízemí zdravotného strediska, Stupava a bude čoskoro súčasťou našej ambulancie. Naši pacienti a aj naši rodičia s deťmi budú stále využívať na čakanie priestory čakárne, tak ako sú zvyknutí. Logopédka si vždy po nich do čakárne príde a znaviguje ich do príslušnej ambulancie.
Od 09/2019 v Ambulancii klinickej logopédie, Stupava sme začali diagnostikovať jazykové prediktory na budúce čítanie a písanie u všetkých predškolákov, ktorých máme v klinicko-logopedickej starostlivosti. Deti, u ktorých pretrváva narušená komunikačná schopnosť aj v predškolskom veku, sú rizikovejšie na možné špecifické poruchy učenia v budúcnosti ako deti bez rečových ťažkostí. Vyhľadávame preto u našich detí možné jazykové oslabenia už rok predtým, ako by mali nastúpiť do I. ročníka ZŠ. Toto vyšetrenie nenahrádza a ani nie je totožné s posúdením školskej zrelosti, ktoré realizujú psychológovia na jar u predškolákov. Akonáhle u dieťaťa evidujeme 2-3 oslabenia v našich sledovaných parametroch, odporúčame rodičom, aby dieťa absolvovalo v našej ambulancii skupinovú terapiu zameranú na rozvoj týchto jazykových kompetencií. V októbri 2019 sme po prvýkrát v našej ambulancii začali realizovať tento projekt skupinových terapií, ktorý prebieha formou 10 tich sedení. Skupina sa stretáva 1x za 2 týždne v rovnakom čase a pozostáva z 3 detí a jednej logopédky. Logopédka rozvíja jazykové kompetencie a predškolské zručnosti detí a edukuje rodičov ako postupovať doma. Pre viac informácií sa informujte priamo v ambulancii. Projekt funguje každý rok. V septembri prebieha diagnostika, od októbra do marca sa uskutočňujú skupinové terapie.
V máji 2019 sme sa zúčastnili na odbornom školení, ktoré sa týkalo výskumu ranej gramotnosti na Paneurópskej VŠ. Ako jedna z mála klinicko-logopedických ambulancii máme v súčasnosti prístup k testom MABEL, ktoré nám umožňujú „merať rovnakým metrom“ gramotnostné schopnosti detí. Od septembra 2019 budeme v našej ambulancii používať túto modernú a výskumne overenú diagnostickú batériu u všetkých detí predškolského veku, ktoré našu ambulanciu navštevujú. Naším cieľom je zachytiť rizikové deti už vo veku 5 rokov, a poskytnúť im primeraný rozvoj ich predškolských zručností ešte predtým ako prebehne zápis do I. triedy ZŠ. Diagnostické testy MABEL nám v ambulancii pomôžu odhaliť zručnosti, ktoré u našich detí nie sú dovyvíjané a ktoré je nutné špecificky stimulovať pred nástupom do ZŠ. Môžu nám takisto pomôcť identifikovať deti, ktoré sú rizikové na budúce špecifické poruchy učenia (napr. dyslexia).
Čo znamená pojem raná gramotnosť, kedy a ako sa začína vyvíjať, vysvetľuje prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc., vedúca ústavu klinickej psychológie na Fakulte psychológie PEVŠ: „Raná gramotnosť sa viaže na obdobie mladšieho školského veku, keď si dieťa začína osvojovať čítanie a písanie v škole. Toto obdobie trvá približne prvé dva školské roky, potom spravidla už deti majú základy gramotnosti, ktoré ďalej rozvíjajú, prehlbujú a rozširujú. To však neznamená, že predškolský vek je z hľadiska gramotnosti „nemý“. Skôr naopak: je to veľmi dôležité obdobie, keď sú deti vnímavé voči čítanému a písanému slovu, zaujímajú ich knižky, príbehy, rozprávky, radi sa učia riekanky, básničky. Schopnosť naučiť sa čítať, písať, porozumieť textu a vedieť z neho ťažiť nemáme vrodenú.“
V posledných mesiacoch narástol počet pacientov v ambulancii tak výrazne, že sme museli pristúpiť od septembra k dvom krokom. Od 2.9.2019 zvyšujeme počet ordinačných hodín (od 7.30 – 17.00 denne) a tiež posilníme personál o dvoch nových logopédov (pozri časť Odborný profil). Naším cieľom je poskytovať kvalitnú klinicko-logopedickú starostlivosť u osôb s narušenou komunikačnou schopnosťou vo všetkých troch oblastiach: prevencie, diagnostiky a terapie.
Ambulancia klinickej logopédie, Stupava poskytuje klinicko-logopedickú starostlivosť od 08/2018. Venujeme sa najmä logopedickej intervencii u detských pacientov. Rodičia vystupujú v pozícií koterapeutov logopéda, pretože sú prítomní na terapiách svojho dieťaťa a v domácom prostredí pracujú podľa stanovených terapeutických plánov. Okrem poskytovania zdravotnej starostlivosti v zmysle diagnostiky a terapie u osôb s narušenou komunikačnou schopnosťou sa ambulancia zameriava i na prevenciu voči poruchám reči. Aktívne sme začali spolupracovať s predškolskými zariadeniami v Stupave s cieľom šírenia osvety v oblasti rizikových faktorov, ktoré sa môžu objaviť u detí vo veku 2,0 – 6,11 rokov. Naším cieľom je edukácia rodičov, aby skôr vyhľadali pomoc logopéda. Sme toho názoru, že skorá identifikácia detí s podozrením na ťažkosti v jazykovom systéme nám pomáha k tomu, aby sme čím skôr mohli zmierniť alebo úplne eliminovať budúcu poruchu reči.
V Ambulancii klinickej logopédie sa venujeme i prednáškovej činnosti, v r. 2018 sme prednášali na dvoch vzdelávacích aktivitách. V septembri 2018 sme s PaedDr. B. Bunovou, PhD. prednášali pre klinických logopédov celodenný kurz s názvom Holistický pohľad na dieťa od 0-36 mesiacov v rámci poskytovania včasnej klinicko-logopedickej intervencie (v Bratislave, organizátor Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov a Slovenská zdravotnícka univerzita). Cieľom kurzu bolo nielen upozorniť na skorú identifikáciou osôb s narušenou komunikačnou schopnosťou, ale aj na vhodne zvolenú terapiu, ktorej základom je pohľad na dieťa ako na bio-psycho-sociálnu bytosť. Kurz obsahoval teoretickú časť, ktorá sa venovala neurologickému pozadiu fungovania motorických oblastí mozgu a praktickú časť, ktorej súčasťou boli videoanalýzy, vytvorenie profilu silných a slabých stránok dieťaťa, nastavenie cieľov logopedickej intervencie a predstavenie kazuistík.
V decembri 2018 sme sa zúčastnili medzinárodnej konferencie International conference on speech and language disorders in pre-school and school children (Ljubljana, organizátor Strokovnega centra Zebra in Zavoda za gluhe in naglušne Ljubljana). Spolu s Mgr. J. Florekovou, sme vystúpili s prednáškou Current trends in indentification of children with speech and language disorders in Slovakia. V prednáške sme sa venovali opisu aktuálnych trendov v identifikácii detí s narušenou komunikačnou schopnosťou. Prednáška bola určená pre logopédov, špeciálnych pedagógov, psychológov a učiteľov špeciálnych škôl.